Program profilaktyczno-wychowawczy PSM I st. w Kole
na rok szkolny 2019/20
Program uchwalony przez Radę Rodziców PSM I st. w Kole w dn.
oraz przez Radę Pedagogiczną PSM I st. w Kole w dn.
Program zatwierdzam
Spis treści:
Wstęp
I Cele i główne treści programu
II Oczekiwania kompetencji i postawy uczniów
III Zadania nauczycieli związane z realizacją celów wychowawczych
IV Zadania wychowawcze szkoły na rok szkolny 2018/19
V Ewaluacja programu profilaktyczno-wychowawczego
Wstęp
Program profilaktyczno-wychowawczy PSM I st. w Kole, obok rozwijania zdolności i zainteresowań muzycznych - ma na celupomoc i wspieranie ucznia w ogólnym rozwoju, w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacnianie jego osobowości i ochronę przed zagrożeniami. Takie działanie wychowawcze ma charakter integralny obejmujący najważniejsze potrzeby dziecka w jego rozwoju. Działalność wychowawczo-profilaktyczna PSM I st. w Kole jest zintegrowana z nauczaniem przedmiotów: gry na instrumencie i ogólnomuzycznych. Realizowana jest przez nauczycieli podczas wszystkich zajęć lekcyjnych oraz podczas zajęć pozalekcyjnych (wycieczki, koncerty, popisy, zabawy, wyjazdy na koncerty itd.)
I Cele i główne treści programu
Głównym celem programu profilaktyczno- wychowawczego szkoły jest:
1) wspomaganie ogólnego rozwoju dziecka, kształtowanie jego osobowości,
2) kształtowanie umiejętności wyrażania emocji,
3) radzenia sobie z trudnościami i zagrożeniami współczesnego świata.
Główne treści programu:
II Oczekiwania kompetencji i postawy uczniów
Uczeń:
1. Dostrzega wartości muzyki klasycznej jako dzieł nieprzemijających i ponadczasowych
2. Chętnie uczestniczy w przesłuchaniach, konkursach szkolnych i międzyszkolnych; zdrowo i uczciwie rywalizuje
3. Umie ocenić swoje postępy i wytrwale pogłębia swoje umiejętności
4. Potrafi przezwyciężać porażki i niepowodzenia oraz wyciągać z nich wnioski
5. Umie organizować sobie czas na naukę i ćwiczenia
6. Rozwija umiejętności koncentracji podczas uczenia się
7. Wykazuje aktywność na lekcjach
8. Uczy się współpracy i współodpowiedzialności na zajęciach i występach zespołowych
9. Uczeń kocha muzykę i chętnie występuje
a) uczestniczy w popisach szkolnych i klasowych
b) wykazuje inicjatywę w organizowaniu popisów
c) jest świadomy, że jego występ ma ogromną wartość dla rodziców i nauczycieli
d) chętnie muzykuje w zespołach
e) przezwycięża tremę poprzez częste występy i pozytywne nastawienie psychiczne
f) lubi to co wykonuje
10. Uczeń jest wrażliwym odbiorcą sztuki.
a) chętnie uczestniczy w koncertach szkolnych
b) chętnie wyjeżdża do teatru, filharmonii, opery
c) rozumie to co ogląda i słucha
d) wybiera to co wartościowe i piękne
e) czerpie radość z przeżywania muzyki
f) dobrze orientuje się w świecie muzyki
g) jest otwarty na inne dziedziny sztuki
h) potrafi fascynować się pięknem
11. Uczeń jest otwartym, kulturalnym człowiekiem.
a) zaprasza na swoje występy rodziców, przyjaciół i znajomych
b) umie sam się zapowiedzieć
c) spokojnie i dojrzale zachowuje się na scenie
d) uważnie słucha występu kolegów
e) umie docenić większe umiejętności kolegi
f) potrafi sam się ocenić
g) ubiera się estetycznie, dostosowuje strój do okoliczności
h) kulturalnie zachowuje się na koncertach.
12. Potrafi określić swoje zainteresowania i je rozwijać
13. Rozumie po co się uczy, jest ciekawy wiedzy
14. Utożsamia się ze swoją szkołą
2. Wychowanie patriotyczne i prospołeczne
Uczeń:
a) rozumie misję ludzi kultury w środowisku lokalnym jako ambasadorów duchowego rozwoju człowieka
b) ma potrzebę propagowania muzyki w społeczeństwie
c) chętnie uczestniczy w koncertach charytatywnych i organizuje pomoc dla potrzebujących
d) chętnie muzykuje i działa w zespołach na terenie miasta i powiatu
e) bierze udział w koncertach dla środowiska
7. Odpowiedzialnie i kulturalnie zachowuje się na wszystkich koncertach szkolnych i pozaszkolnych;
8. Kulturalnie zachowuje się na terenie szkoły i poza nią
9. Potrafi słuchać innych
10. Umie kulturalnie dyskutować
11. Szczerze rozmawia z rodzicem, nauczycielem, gdy pojawia się problem
12. Wzbudza zaufanie u innych
13. Jest zawsze gotowy do niesienia pomocy
14. Chętnie działa w samorządzie szkolnym
15. Respektuje regulaminy i zasady panujące w szkole
3. Edukacja ekologiczna i prozdrowotna
Uczeń:
1. Dba o instrumenty, z których korzysta
2. Szanuje mienie szkoły
3. Dba o racjonalne wykorzystanie energii (gasi niepotrzebne światło, zamyka drzwi, oszczędza wodę itp.)
4. Zmienia obuwie w szkole
5. Dba o czystość w klasach, na korytarzach i w łazienkach
6. Dba o środowisko naturalne poprzez wyrzucanie śmieci do odpowiednich pojemników
7. Troszczy się o wygląd swojej szkoły i klasy
8. Estetycznie się ubiera
9. Szanuje swoje zdrowie
Uczeń:
1. Zna zagrożenia uzależnień od używek
2. Zna zagrożenia uzależnień psychicznych (pracoholizm, nadmierne ambicje)
3. Zna zagrożenia uzależnień od innych osób (manipulacja, przemoc fizyczna)
4. Zna zagrożenia uzależnień od netu, gier komputerowych i urządzeń elektronicznych
5. Rozpoznaje rodzaje zagrożeń związanych z uzależnieniami
6. Jest asertywny i unika wszelkich uzależnień
7. Potrafi znaleźć pomoc w przypadku pojawienia się symptomów uzależnienia
Uczeń:
1. Ma poczucie własnej godności jako osoby
2. Ma świadomość prawa do osobistej wolności
3. Szanuje swoją godność i nie pozwala na przemoc wobec swojej osoby
4. Umie stanowczo, ale kulturalnie zachować się wobec prób przemocy względem własnej osoby
5. Szanuje godność drugiej osoby i jej prawo do wolności
6. Nie stosuje przemocy fizycznej i słownej wobec innych osób
7. Nie manipuluje innymi osobami
8. Potrafi znaleźć pomoc w sytuacji, w której doznaje przemocy fizycznej lub psychicznej
9. Zna zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
10. Przestrzega zasad bezpiecznego korzystania z Internet
11. Nie używa urządzeń elektronicznych w celach pogwałcenia godności drugiego człowieka
12. Nie ogląda w cyberprzestrzeni treści, które mogą deprawować jego osobę
13. Szanuje cudzą własność
6. Profilaktyka dyskryminacji, ksenofobii, nietolerancji
Uczeń:
1. Szanuje i toleruje poglądy innych
2. Potrafi docenić pracę innych
3. Szanuje każdego człowieka bez względu na rasę, narodowość, wyznanie religijne, status społeczny, zamożność
4. Kieruje się dobrem i tolerancją
5. Reaguje na przejawy dyskryminacji, ksenofobii i nietolerancji w szkole
7. Wychowanie do wartości
Uczeń:
1. Zna hierarchię wartości, potrafi określić wartości, które są ważne w jego życiu.
2. W swoim życiu kieruje się wartościami
3. Potrafi krytycznie ocenić dostrzegane zachowania, odróżnić co jest dobre i przyjazne od rzeczy złych i szkodliwych, piękno od brzydoty.
4. Potrafi przeciwstawić się niesprawiedliwości i złu
5. Umie wskazać wzorce osobowe godne naśladowania
III Zadania nauczycieli związane z realizacją celów wychowawczych
Najważniejszym narzędziem edukacyjnym szkoły jest osobowość i postawa nauczycieli:
a) akceptuje indywidualne odczucia ucznia
b) liczy się z subiektywną wrażliwością ucznia
c) pomaga a nie wyręcza
d) nie podkreśla wobec ucznia własnej pozycji i wyższości
3. Życzliwie stawia wymagania
4. Stwarza przyjazną atmosferę w relacji z uczniem
5. Potrafi umiejętnie zastosować karę i nagrodę
6. Czuwa nad postępami i frekwencją ucznia
7. Dba o sposób spędzania przerw i czasu wolnego ucznia w szkole, oraz czuwa nad jego bezpieczeństwem
8. Nie jest obojętny i zawsze reaguje na dostrzeżone dobro i zło
9. Przy każdej okazji uświadamia uczniowi znaczenia pojęć: dobro, piękno, sprawiedliwość, uczciwość, odpowiedzialność, tolerancja jako wartości nadrzędnych
10. Pomaga uczniom w rozwiązywaniu problemów
11. Zachęca uczniów do współpracy, bardziej niż do rywalizacji
12. Mobilizuje uczniów do nauki poprzez
a) ukazywanie wartości płynących z żywego kontaktu ze sztuką
b) omawianie z uczniami wysłuchanych koncertów i audycji
c) życzliwe podsumowanie każdego występu ucznia
d) dobór ciekawej literatury muzycznej na zajęciach
e) dobór utworów, który uczeń wykonuje chętnie
f) muzykowanie z uczniem i ukazywanie uczniowi własnej pasji do muzyki
g) przygotowywanie uczniów do uczciwej rywalizacji na konkursach
h) zachęcanie uczniów szczególnie uzdolnionych do kontynuowania nauki w średnich szkołach muzycznych
13. Współpracuje z rodzicami w dziedzinie wychowania poprzez:
a) systematyczny kontakt z rodzicami ( wywiadówki, spotkania okazjonalne, dzienniczek ucznia)
b) wspólne z rodzicami rozwiązywanie problemów
c) zachęcanie rodziców do udziału w życiu szkoły
- mobilizowania i kontrolowania postępów swoich dzieci
- uczestniczenia w zebraniach z dyrektorem i z nauczycielami
- obecności na koncertach i popisach organizowanych przez szkołę
14. Wszystkie funkcje i decyzje wychowawcze podejmuje świadomie.
15. Wychowuje zawsze, w każdej sytuacji , daje dobry przykład .
16. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły sami dbają o własną godność zawodową.
IV Zadania rodziców związane z realizacją celów wychowawczych
Do obowiązków rodziców należy:
1. zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,
2. zapewnienie dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych,
3. wspieranie procesu nauczania i wychowania,
4. systematyczny kontakt z nauczycielem,
5. w miarę możliwości technicznych przeglądanie dziennika elektronicznego,
6. udzielanie szkole w miarę swoich możliwości pomocy organizacyjnej i materialnej (terminowe uiszczanie składki na Fundusz Instrumentowy).
V Zadania wychowawcze szkoły na rok szkolny 2019/20
1. Wspomaganie dziecka w nauce i ogólnym rozwoju
Zadanie |
Forma realizacji |
Termin |
Odpowiedzialni |
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i tremą przed występami publicznymi
|
- omawianie symptomów związanych ze stresem , tremą i sposobów radzenia sobie z nimi - przekazanie uczniom metod relaksacyjnych, oddechowych i innych metod radzenia sobie ze stresem na zajęciach indywidualnych - umożliwienie uczniom częstego uczestniczenia jako wykonawcy i odbiorcy w przesłuchaniach, koncertach, występach, popisach klasowych itp -rozmowy indywidualne z uczniami i ich rodzicami na temat radzenia sobie ze stresem |
Cały rok
|
Nauczyciele instrumentu gł.
|
Kształtowanie umiejętności właściwego organizowania czasu na naukę i odpoczynek
|
- pomoc w opracowywaniu planów dnia uczniom mającym problem z organizacją czasu, ze szczególnym uwzględnieniem czasu na naukę gry na instrumencie - rozmowy nauczycieli z rodzicami uczniów ( w szczególności klas pierwszych), uświadomienie specyfiki nauczania gry na instrumencie - zachęcanie do aktywności fizycznej i ruchu na świeżym powietrzu
|
IX IX Cały rok |
Nauczyciele instrumentu gł. Wychowawcy Wszyscy nauczyciele |
Wskazywanie właściwych i skutecznych sposobów uczenia się i ćwiczenia gry na instrumencie
|
- rozmowy z uczniami i rodzicami, wskazywanie efektywnych sposobów ćwiczenia i przyswajania wiedzy teoretycznej |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
Rozwijanie osobowości ucznia poprzez bezpośredni kontakt |
- zapoznawanie ucznia z muzyką o wysokich walorach artystycznych podczas:
- uczestniczenie w życiu muzycznym szkoły i środowiska lokalnego - wykorzystywanie własnych umiejętności ucznia w działalności lokalnych zespołów muzycznych - praca uczniów w zespołach i inspirowanie do wspólnej kreatywności - kształtowanie odpowiedzialności za własną prezentację sceniczną (wykonanie, strój , odpowiednie zachowanie się podczas występu) |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
2. Wychowanie patriotyczne i prospołeczne
Kształtowanie postaw patriotycznych -kształtowanie poszanowania i kultywowania polskiej kultury i sztuki.
|
-Zapoznawanie ucznia z polskimi dziełami sztuki, zabytkami, tradycjami, słuchanie dzieł muzycznych polskich kompozytorów , stylizacji polskich tańców narodowych. - zapoznawanie ucznia z sylwetkami wielkich polskich kompozytorów i wykonawców - uczestniczenie w wydarzeniach patriotycznych organizowanych przez szkołę i na terenie miasta -włączanie się w obchody różnych rocznic narodowych, szczególnie związanych z kultura i sztuką. - dbałość o język polski i kulturę słowa |
Cały rok
|
Wszyscy nauczyciele, szczególnie nauczyciele audycji muzycznych Wszyscy nauczyciele
|
Integracja klas oraz społeczności szkolnej
|
-Integrowanie uczniów danej klasy instrumentalnej poprzez organizowanie klasowych audycji i popisów -organizowanie warsztatów instrumentalnych -wycieczki szkolne, wyjazdy do filharmonii i opery, festyny i zabawy szkolne |
Cały rok
|
Wychowawcy
Wskazani nauczyciele |
Współpraca ze środowiskiem lokalnym
|
- uczestnictwo w uroczystościach w środowisku lokalnym, - organizowanie koncertów dla miasta (Koncert Bożonarodzeniowy, Koncert Wiosenny, Koncert Charytatywny i inne okolicznościowe) |
Cały rok wg kalendarium |
Wszyscy nauczyciele Wskazani nauczyciele |
Kształtowanie postawy dbałości o dobre imię szkoły, poczucia przynależności do społeczności szkolnej, poszanowanie szkolnych tradycji |
- zapoznanie uczniów z życiem Patrona Szkoły: lekcje sekcyjne, zajęcia (grupowe i indywidualne) -wzbudzanie w uczniach szacunku dla szkolnych tradycji, realizacja ścieżek edukacyjnych -obchodzenie szkolnych uroczystości -wspólne dbanie o dobre imię szkoły |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy pracownicy szkoły |
Propagowanie samorządności wśród uczniów
|
-wybór samorządu uczniowskiego -podejmowanie różnych inicjatyw szkolnych oraz pozaszkolnych przez samorząd uczniowski ( inicjowanie zabaw szkolnych, prowadzenie gabloty samorządu) |
IX W miarę potrzeb |
Wychowawcy Opiekun samorządu |
Wyzwalanie chęci działania na rzecz innych
|
- zachęcania do różnych inicjatyw na rzecz drugiego człowieka, pomoc koleżeńska, pomoc potrzebującym (Koncert Charytatywny - kwesta na rzecz potrzebujących ) |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
Dbanie o mienie szkoły |
-zapoznanie z zasadami i regulaminami korzystania z sal lekcyjnych, instrumentów, podręczników, nut, pomocy naukowych i innego wyposażenia szkoły -uwrażliwianie na dbałość o mienie i czystość szkoły - zmiana obuwia, użytkowanie instrumentów zgodnie z ich przeznaczeniem. |
Cały rok |
Wszyscy pracownicy szkoły |
Pomoc w wyborze drogi zawodowej, kształtowanie postawy odpowiedzialności za własną przyszłość |
- rozmowy z uczniami na temat ich zainteresowań i pasji - informowanie rodziców i uczniów o możliwości dalszego kształcenia muzycznego |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
3. Edukacja ekologiczna i prozdrowotna - profilaktyka niezdrowego stylu życia i zachowań ryzykownych
Przekazanie uczniom wiedzy dotyczącej zachowań prozdrowotnych
|
-dbanie o słuch - rozmowy o szkodliwości słuchania zbyt głośnej muzyki -rozmowy z uczniem na temat higienicznego trybu życia - uwrażliwianie uczniów na właściwe nawyki żywieniowe - rozmowy dotyczące racjonalnej organizacji czasu przeznaczonego na naukę i odpoczynek |
Cały rok
|
Wszyscy nauczyciele
|
Kształtowanie postaw odpowiedzialności za własne zdrowie |
- dostępna w szkole woda źródlana do picia -higieniczny dla ucznia plan zajęć -zachęcanie do aktywności fizycznej i ruchu na świeżym powietrzu - wyrabianie, dbanie i kontrolowanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń na instrumencie - wyrabianie postawy asertywnej wobec zagrożeń dla zdrowia |
Cały rok |
Pracownicy szkoły Wszyscy nauczyciele |
Rozwijanie umiejętności |
-segregacja śmieci w szkole - zwracanie uwagi na piękno przyrody w dziełach muzycznych |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
4. Profilaktyka chroniąca przed uzależnieniami
Nauka asertywności
|
- obserwacja ucznia, rozmowy na temat szkodliwości używek, umiejętności odmawiania -wskazywanie osób i instytucji niosących pomoc osobom uzależnionym - sporządzenie gazetki szkolnej na ten temat - samorząd szkolny – zamieszczanie na szkolnej stronie (na facebooku) filmików i artykułów dotyczących powyższego problemu |
Cały rok
|
Wszyscy nauczyciele Wychowawcy Opiek. samorządu Wskazani nauczyciele |
Wyrabianie poczucia własnej wartości |
- rozbudzanie zainteresowań i pasji muzycznych poprzez żywy kontakt z muzyką, audycje, koncerty, popisy. |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
5. Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej, w rodzinie i w cyberprzestrzeni
Rozwijanie empatii i umiejętności podejmowania inicjatyw mających na celu pomoc potrzebującym |
-uczestnictwo uczniów w koncertach charytatywnych - pomoc koleżeńska |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji w sposób akceptowalny społecznie
|
- rozważania o uczuciach w kontekście wykonywania utworów, codziennego ćwiczenia -stwarzanie w uczniu poczucia akceptacji w różnych stanach emocjonalnych |
Cały rok
|
Wszyscy nauczyciele |
Budowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów
|
- diagnoza poziomu agresji podczas lekcji i przerw w postaci obserwacji, rozmów z uczniami i nauczycielami -reagowanie w przypadku zaobserwowania u ucznia agresywnych odruchów, przytłoczenia problemami – reagowanie na wszelkie sytuacje problemowe wśród uczniów |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
Zapoznanie z niebezpieczeństwami wynikającymi z anonimowości w cyberprzestrzeni i innymi zagrożeniami w Internecie |
-rozmowy o korzyściach i negatywnych skutkach korzystania z Internetu |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
Podnoszenie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów |
- codzienne budowanie atmosfery zaufania, szczerości na bazie dobrej komunikacji nauczyciela z uczniem i rodzicem -rozmowy na temat podstawowych zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życia codziennego (np. zachowanie na ulicy, radzenie sobie z porażką) |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
6.Profilaktyka dyskryminacji, ksenofobii, nietolerancji
Kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla każdego człowieka niezależnie od:
|
-Rozmowy, dyskusje o odmienności ludzi i ich prawach -Reagowanie nauczycieli na wszelkie przejawy nietolerancji,
|
Na bieżąco w rozmowach
|
Wszyscy nauczyciele |
7. Wychowanie w poszanowaniu wartości moralnych
Kształtowanie postaw moralnych |
- organizowanie koncertów charytatywnych - cykliczne Koncerty Papieskie - prowadzeni e gabloty o Janie Pawle II - wyrabianie w uczniu poczucia sprawiedliwości, wyrozumiałości, empatii, szacunku dla drugiego człowieka i poszanowania wolności drugiego człowieka - wskazywanie na wartości chrześcijańskie jako wartości uniwersalne i nieprzemijające -kształtowanie umiejętności odróżniania dobra od zła - uwrażliwianie na potrzeby innych |
IV X Cały rok |
Wskazani nauczyciele
|
VI Ewaluacja programu profilaktyczno-wychowawczego
Program profilaktyczno-wychowawczy jest uchwalany na dany rok szkolny, a więc musi być każdorazowo dostosowany do aktualnych potrzeb społeczności szkolnej poprzez dokonywanie corocznej diagnozy, której celem jest trafność i skuteczność działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły.
Diagnoza powyższa polega na analizie zasobów i zagrożeń występujących w szkole, które to są podstawą do konstruowania programu profilaktyczno-wychowawczego szkoły.
Ewaluacja programu profilaktyczno-wychowawczego polega na określeniu trafności i skuteczności działań szkoły zaprogramowanych w dokumencie.
Wyniki tej ewaluacji oraz wnioski końcowe muszą być porównane z diagnozą stanu wyjściowego i przedstawione radzie rodziców i radzie pedagogicznej.